ניהול ייצור פרוייקטאלי

מה נדרש ממערכת מתקדמת לניהול ייצור עבור Custom Manufacturing 

רקע

ישנם לא מעט יצרנים בתחומים מגוונים (מתכת, ריהוט, דפוס ועוד) אשר מייצרים מוצרים על פי דרישת הלקוח. בדרך כלל יש להם דגמים כלליים של המוצרים (טמפלטים) וגם היסטוריה של מוצרים מהעבר (פורטפוליו) אולם הם מאפשרים ללקוחות לבחור את התצורה המתאימה להם של המוצר הספציפי שהוא מבקש. הלקוח מגדיר את דרישות המוצר שלו או שולח מידות ומאפיינים ולפעמים גם שרטוטים, היצרן נדרש להגיש הצעה ועם קבלת האישור לתכנן ולייצר את המוצר הייחודי (בודד או סדרה) אשר על פי רוב גם לא יחזור על עצמו בעתיד, דהיינו פרוייקט ייצור עבור כל הזמנה של לקוח. וזאת בניגוד למרבית מפעלי הייצור אשר פועלים בייצור סדרתי של מוצרי מדף, כאשר לכל מוצר יש את עץ המוצר שלו, וניתן לקבל הזמנות שמתורגמות להוראות ייצור, רכישת חומרי גלם ובקרות איכות מוגדרות מראש.


האתגרים והפתרונות הקיימים

האתגר של המפעל הפרוייקטאלי מתחיל בשלב השיווק והמכירות, איך מוכרים מוצר "תיאורטי" שלא ניתן להציג אותו ללקוח ואיך מתמחרים אותו לטובת הצעת מחיר שאמורה לקחת בחשבון את כל תהליך הייצור של מוצר שלא קיים עדיין. האתגר הבא הינו ההנדסה – יש צורך לבצע תהליך תכנון מוצר ספציפי מלא לטובת הייצור הבודד ולהעבירו למחלקת הייצור והלוגיסטיקה שיאתרו או ירכשו את חומרי הגלם הנדרשים וייצרו את המוצר הייחודי עבור הלקוח.

אחד מהאתגרים המובנים בתהליך הזה הינו השפה המשותפת בין אנשי השיווק והמכירות, ההנדסה והתפעול – ייצור , הסיפור נהיה מסובך יותר מכיוון שבמרבית המצבים כל מחלקה עובדת עם מערכת אחרת: CRM בשיווק והמכירות, מערכת CAD בהנדסה, ותוכנת ERP בלוגיסטיקה והייצור. וזה במצב הטוב שיש מערכות ולפעמים אפילו יש אינטגרציה ביניהם אשר עלות תחזוקתה יקרה ומורכבת. אולם, בהרבה מקרים נאלצים לעבוד ידנית , עם אקסלים ושרטוטים ולקוות שמה שנמכר ללקוח באמת יגיע אליו...

ארגונים מתקדמים מיישמים כלי עזר אשר מאפשרים לבצע קונפיגורציות של המוצרים (הגדרת סט המאפיינים של המוצר הייחודי) ומחברים את הקונפיגורטור בכל התהליך מהמכירות ועד לייצור, זהו אתגר מורכב ויקר אבל ניתן להגיע לפתרון תפעולי על ידי שילוב תוכנת מדף או פיתוח ייעודי למפעל.



העולם החדש

הפתרון בעולם החדש של האתגר הוותיק, הינה מערכת מודולרית, אינטגרטיבית , גמישה לשינויים וידידותית למשתמש הכוללת באותו מקום את כל הרכיבים – שיווק ומכירות בכל הערוצים, הנדסה וניהול המוצר, רכש, מלאי, תכנון וניהול רצפת הייצור, משלוחים ועד להנהלת החשבונות עם תקשורת דיגיטאלית מלאה מול הספקים והלקוחות. 

בשלב השיווק והמכירות ניתן להציג ללקוח את דגמי המוצרים ולאפשר להגדיר עם הלקוח בשלב המכירה, פרונטאלית על גבי טאבלט או באתר סחר אלקטרוני את הקונפיגורציה המתאימה לו וגם להציג לו בצורה וויזואלית את המוצר על פי הפרמטרים שהוגדרו. המערכת מאפשרת לאיש המכירות לתמחר את המוצר באופן מובנה על פי הפרמטרים הדינאמיים שהוגדרו או מבצעת תמחור אוטומטי שמוצג ללקוח. המידע הרלוונטי של בקשת הלקוח או ההזמנה מועברות למחלקת ההנדסה במערכת, לטובת השלמת התכנון ההנדסי. הגדרות המוצר הדינאמיות, כולל עץ המוצר וכרטיסי הניתוב הנגזרים ממנו מתעדכנים במערכת ומועברים בהתאם למחלקות הייצור והלוגיסטיקה לאיתור חומרי הגלם הנדרשים והורדת הוראת הייצור המתאימה לריצפת הייצור תוך אפשרות לתכנון משאבים, עובדים, מכונות וחומרי גלם בהתאמה לכלל תכנית הייצור הקיימת.




בצורה זאת ההמחשה ללקוח בשלבי המכירות מגדילה את סיכויי הרכישה של הלקוח, מאפשרת לבצע תמחור מדוייק יותר של עלות הייצור ושמירה על הריווחיות הנדרשת, ומאפשרת לאחר מכן לוודא שכל תהליך ה-Fulfilment מהתכנון, דרך הייצור והלוגיסטיקה מותאמות לבקשת הלקוח באופן יעיל ומסונכרן.

מערכת כזאת כמו Odoo אשר מותקנת בענן או באתרי הלקוח עם גישה ממחשב נייד, טאבלט או מסופון, המבוססת על קוד פתוח וגמישה לשינויים. המערכת כוללת product configurator מובנה המאפשר לבנות מוצר דינאמי על בסיס מאפיינים גמישים וגם להוסיף תכונות וחוקים באופן גמיש על פיתוח או כלי קסטומיזציה ללא קוד Studio. ההגדרות הדינאמיות משולבות באתר ללקוח על ידי ה- Website במכירות, ה-PLM מאפשר לתמוך בהגדרות הייחודיות של שלב התכנון בהנדסה ולרכז את כל המידע והשרטוטים הרלוונטים, ובהמשך המודולים של הייצור, מלאי והרכש מקבלות את המידע הנדרש. בנוסף על כך ניתן באופן אוטומטי לייצר פרוייקט בכל הזמנה אשר ינהל את כל שלבי התכנון והייצור וגם יאגור את נתוני העלויות והרכיבים שנרכשו או יוצרו בפרוייקט עבור הלקוח ולרכז את העלות בפועל של הפרוייקט.


Odoo מאפשר גם להפעיל קבלני משנה כחלק מתהליך הייצור, לבצע בדיקות איכות משולבות, ולנהל מחסן (WMS) באופן יעיל בעזרת מסופונים קוראי ברקוד.


יתרון נוסף של Odoo עבור יצרנים פרוייקטאלים הינו מערכת ה-BI המובנת אשר מאפשרת לנתח את הנתונים באופן ישיר ולהציג דשבורד מתאים לכל גורם בארגון, ולעקוב בין היתר אחרי עלות ורווחיות של כל פרוייקט לעומת התכנון וההצעה ללקוח.


אנחנו חברת Layline Tech מובילים את הפעילות של Odoo בישראל, ביצענו התאמה מלאה לשוק הישראלי, על פי חוקי ניהול ספרים, וכבר הטמענו אותה אצל בעשרות מפעלים בארץ, ביניהם מספר יצרנים פרוייקטאלים.

גלו עוד...